Nyinsikt Nyinsikt

Hur väljer jag terapiform?

Jag har varit ute på nätet för att hitta en terapeut. Nu visar det sig att det finns hur många terapiformer som helst. Finns det något speciellt sätt att bestämma vilken typ som är bäst? Vad skulle du rekommendera ?

Mitt svar:

När man väljer en terapeut baserat på nätsökningar, andras rekommendationer eller för att man tycker att metoden som tillämpas verkar vettig så vet man inte med säkerhet om den form av samtalsterapin passar just en själv. Det är ju inte som när man har en cykel med punktering och lämnar in den på reparation för att efter en vecka hämta ut en felfri hoj. För att terapi ska fungera så är det mycket som ska stämma. Förrutom att man känner ett ”intuitivt” förtroende för sin terapeut så skulle jag säga att det är viktigt att man väljer en terapeut som gör regelbundna avstämningar för att se hur du utvecklas i takt med att du lär dig att hantera din vardag med nya redskap.

Man måste ge terapi viss tid för att veta om den fungerar, men för det mesta så kan man ganska snart se om samtalen har lett till ett nytt tänk. När man hamnar i en jobbig situation så kanske man agerar som vanligt men plötsligt så tänker man att det hela kunde göras på ett annat sätt. Den här typen av tankar är ett tecken om att samtalsterapi fungerar och att man är på väg mot en förändring. Beroende på vad man vill förändra så kan detta ta mer eller mindre tid, och det gäller att ha tålamod och att verkligen ta till sig de redskap som man får av sin terapeut. Om man har gått i terapi under flera månader men inte känner att något har förändrats i synsätt och upplevelser så bör man fundera på att byta terapeut och metod. Min egen terapimetod är baserat på något som kallas psykosyntes.