Nyinsikt Nyinsikt

Välja terapi i Stockholm – Vad du bör tänka på

Att gå i terapi i Stockholm är en bra och långsiktigt investering men vad behöver du tänka på när du ska välja en terapi-tjänst?

Du kanske befinner dig i en akut krissituation eller i ett läge i livet som du vill lämna bakom dig. Kanske har du en dålig självkänsla som påverkar dina relationer till andra. Det kan finnas många anledningar till att du bestämmer dig för att prova att gå i terapi.

Själv erbjuder jag två olika terapiformer, Individuell terapi och terapi för par.  Om du redan vet vad du efterfrågar och inte har några speciella frågor föreslår jag att du går direkt till min bokningssida för att se när jag kan ta emot nya klienter. Jag brukar kunna erbjuda en tid med relativt kort varsel.

Tre vanliga frågor om terapi

Men om du har några frågor är du alltid välkommen att höra av dig. På denna sida har jag försökt besvara några av de vanligaste frågorna som jag får från intresserade som funderar på  att gå till en terapeut i Stockholm.

Den första frågan handlar om hur länge man behöver gå i terapi. Den andra frågan handlar om hur du kan gå tillväga för att välja rätt tjänst om du inte riktigt vet om du ska gå själv eller tillsammans med en eventuell partner i terapi. Avslutningsvis beskriver jag hur man kan bedriva en mer effektiv terapi med hjälp av hemövningar. Jag kommer också ge exempel på övningar som jag erbjuder som terapeut.

Hur länge går man i terapi?

Måste man gå länge i terapi? Frågan är berättigad eftersom du måste avsätta en hel del av både tid och pengar för dessa möten. Tyvärr är den omöjlig att besvara då det är väldigt individuellt.

Du kan jämföra terapiprocessen med att träna på gym. Alla går in i det med olika förutsättningar. Det kan gå snabbt, men också ta tid att nå sina mål. Det beror bl.a på problemets karaktär, klientens motivation och egna insikter samt syftet med terapin. Om det räcker med att identifiera ett väl avgränsat problem då kan det kanske räcka med några enstaka sessioner. De klienter som ofta svarar på mina inledande frågor med ”jag vet inte”  eller ”Det är inte mitt fel” tenderar att behöva mer tid och fler samtal.

Om jag ändå ska ge en fingervisning så har mina klienter som under senaste året kommit för individuell terapi i Stockholm i genomsnitt besökt mig sju gånger. De som kommer som par har i genomsnitt genomfört sex besök. Det varierar mycket och det kan behövas färre men även fler möten. Du avgör själv när det är dags att avsluta.

Tänk på att det första viktiga steget är att ta kontakt med en terapeut. Men det räcker inte med det. Terapi kräver, liksom gym-träning, ett tålmodigt arbete som tar olika lång tid. Grunden är en uppriktig vilja att utforska dina problem, även om det kan kännas smärtsamt ibland.

Terapi: Tillsammans eller var för sig?

Terapi tillsammans med din partner eller individuell terapi är kanske den första frågan du ställs inför när du eller ni bestämt er för att ta hjälp för att komma vidare i relationen. Ni kan ha fastnat i ständiga konflikter som bottnar i missförstånd och olika sätt att kommunicera. Är ni ett par som är överens om att gå tillsammans i terapi så tycker jag definitivt att ni ska prova på det

”Det krävs två för att dansa tango”. Även om ni är överens om att ni har problem i relationen är det inte säkert att båda vill gå i terapi. Ett gott råd är att inte försöka pressa din partner att gå i terapi tillsammans med dig. Försök i stället motivera genom att fokusera på ditt eget ansvar. Var öppen med dina egna tillkortakommanden och behov av terapi. Ni har ju båda ett ansvar för att relationen blir så som ni vill att den ska vara och i våra möten kommer jag att ge er stöd i att synliggöra bådas styrkor och svagheter.

Ett alternativ om ni inte är överens om att gå tillsammans är att du överväger egen individuell terapi. Genom ett uppriktigt utforskande av dina egna avsikter kan du få insikter som hjälper dig att också utveckla relationen. Det är alltid möjligt att komma tillsammans längre fram, om din partner kommer på andra tankar.

Jag kan också hjälpa er hitta en annan terapeut som erbjuder terapi i Stockholm med kort varsel, om ni föredrar det för er gemensamma terapi.

Slutligen vill jag säga att det ena inte utesluter det andra. Tvärt om kan också ni som är motiverade att gå i gemensamt välja att komplettera med egen individuell terapi. Kanske känner du att era problem inte bara har med relationen att göra? Det kan finnas återkommande negativa mönster som du bäst kan lära dig hantera genom ett eget terapiarbete.

Jag föreslår att ni båda funderar på vilka behov ni har och sedan beslutar tillsammans vad som passar bäst för just er. Tänk på att det absolut viktigaste för en framgångsrik terapi är att man är motiverad och beredd att lyssna och dela med sig. Hör gärna av er till mig om ni behöver hjälp med att komma fram till det.

Komplettera med eget terapiarbete

Du kan göra mycket själv i ditt vardagsliv för att hålla liv i och till och med påskynda den process som startar i terapirummet. Det finns många olika sätt att komplettera med ”egenterapi”, beroende på vad just du har för behov. Tillsammans med din terapeut kan du till exempel komma överens om korta men återkommande övningar som du kan göra på egen hand. Men det kan också handla om enstaka övningar som kan ta lite längre tid att genomföra.

Om du inte är motiverad eller har tid att göra övningar på egen hand är det helt okej. För att det ska leda dig framåt måste de kännas värdefulla och utvecklande. I terapin kommer vi gemensamt överens om och i så fall vilka övningar du ska göra mellan våra samtal. Övningarna kan kännas svåra ibland, men det är viktigt att de inte känns belastande och allt för tidskrävande.

För att du ska få en uppfattning om vad det kan innebära att göra övningar mellan terapi-sessionerna kommer här några exempel.

Exempel på övningar utanför terapirummet.

Systematiska dagboksanteckningar kan vara en effektiv metod för dig som går i individuell terapi och behöver hjälp med ett speciellt problemområde. Du får en mall där du varje dag, under en viss tid, skriver ned specifika upplevelser och hur dessa påverkar dig. I terapin samtalar vi sedan om resultaten och utforskar alternativa strategier.

Jämföra varandras livshistorier är en övning för er som går i terapi tillsammans. Ni får, var och en, börja med att reflektera över er gemensamma historia, från den dag ni träffades och fram till i dag. Sedan samtalar vi tillsammans och jämför er gemensamma historia i terapin.

Positiv bekräftelse. En annan övning jag gärna rekommenderar för dig som kommer till terapin tillsammans med din partner är att träna på positiv bekräftelse. Er hemuppgift blir då att varje dag under en längre tid berätta för din partner vad det är du uppskattar hos henne eller honom.

Det här var bara ett axplock av övningar som du kan göra på egen hand för att förstärka din individuella terapi eller utvecklas tillsammans med din partner.

Välja terapi i Stockholm – Har du inte bestämt dig ?

Om du fortfarande inte har bestämt dig kanske mina övriga artiklar kan hjälpa dig på traven. Där finns bland annat artiklar om min syn på olika terapimetoder och verktyg.